Zaměstnanci by měli dostat odstupné nad úrovní požadovanou českou legislativou. Ta počítá s vyplacením jednoho až tří průměrných výdělků podle délky pracovního poměru. Kňava upřesnil, že TPCA bude lidem, kteří se zapojí do programu dobrovolných odchodů, vyplácet odstupné ve výši čtyř až devíti platů, přičemž nejčastěji půjde o osm měsíčních výdělků. Průměrná mzda v TPCA byla loni 28.200 korun.
"Naše klíčové trhy v západní a jižní Evropě zažívají těžké časy a naše výroba musí reagovat na očekávané nižší objednávky v druhé polovině letošního roku a v příštím roce," uvedl prezident společnosti Satoši Tačihara.
Auta z TPCA zažila největší poptávku v roce 2009, kdy naopak jiné automobilky bojovaly s velkým propadem prodejů. Firmu nastartovalo především šrotovné v různých evropských zemích, které však současně vysálo poptávku na řadu let dopředu. V loňském roce společný podnik japonské Toyoty a francouzského koncernu Peugeot Citroën vyrobil 270.705 aut, což představovalo meziroční pokles o 8,5 procenta a zároveň nejméně od plného náběhu výroby v roce 2006. Firmě klesl zisk před zdaněním o 74 procent na 371 milionů Kč, tržby klesly o desetinu na 39,7 miliardy korun.
Poklesy z konce loňského roku pokračovaly i v letošním prvním pololetí a obtížná situace na trhu podle firmy zřejmě přetrvá i v druhé polovině roku, na což musí automobilka reagovat a provést změny ve výrobě. Řadu opatření přitom již provedla - například změnu směnného systému na začátku května, kdy zároveň neprodloužila smlouvy 150 pracovníkům zaměstnaným na dobu určitou. Celkem dvě stovky zaměstnanců využily možnosti náhradní práce v sesterském závodě PSA ve slovenské Trnavě a u českých dodavatelů.
"Bohužel musíme přijmout další opatření a nabízíme zaměstnancům možnost dobrovolných odchodů. Velmi oceňujeme dosavadní práci našich lidí, a proto volíme systém dobrovolných odchodů s odstupným nad úrovní požadovanou českou legislativou," uvedl prezident TPCA. Záležitost podle něj vedení automobilky projednalo s odborovými organizacemi.
TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005. Výrobní kapacita závodu je 340.000 aut.
zdroj: ČTK