TPCA motivuje zaměstnance v nápadech, jak ušetřit

Kolínská automobilka TPCA, výrobce malých aut, představila vlastní inovace ke snížení ekologické zátěže okolí. Pokles odbytu, s nímž se firma potýká, se projevuje na energetické náročnosti výroby jednoho auta. I proto finančně motivuje své pracovníky k nápadům, jak ušetřit.

Od roku 2005, kdy výroba začala, kleslo množství energie potřebné na výrobu jednoho auta z 1644 na zatím minimálních 673 kilowatthodin (kWh) v roce 2010. Vloni kvůli meziročnímu poklesu počtu vyrobených aut o 8,5 procenta hodnota ale mírně stoupla na 678 kWh. Energie potřebná k provozu závodu se totiž kvůli optimalizaci snižuje pomaleji, asi o dvě procenta ročně, uvedli zástupci firmy.

Z úsporných opatření TPCA zmínilo zejména rekuperaci energie, zvlášť využití odpadního tepla k vytápění. Díky tomu závod v Ovčárech spotřebuje o 63 tun zemního plnu měsíčně méně.
 
Závod se snaží k úsporám motivovat svých 2600 zaměstnanců. S nápadem, kde ušetřit a zefektivnit provoz, může přijít každý a na základě modelu takzvaného kaizenu bude obodován. Každý "zlepšovák" je finančně ohodnocen v řádu stovek korun. Vítěz roční soutěže pak dostává prémii 5000 Kč, uvedl mluvčí Radek Kňava. Navíc se pak účastní mezinárodní soutěže mezi závody Toyota. Jako příklad uvedli zástupci vedení využití odpadní gumy z lepení oken. Tou jsou nyní repasovány z Japonska dovážené ochranné gumové hranoly na dopravníkách dílů karoserií. Roční úspora činí údajně 2,1 milionu korun. Specializovaným ESCO týmům se zase podařilo 16 různými úspornými projekty v závodě ušetřit přes devět milionů korun, což v přepočtu činí emise oxidu uhličitého v množství 2613 tun.
 
Firma dnes ve dvou směnách vyrábí zhruba 1000 aut denně od pondělí do čtvrtka. Výrobou jednoho vozu údajně vznikne méně než sedm kilogramů odpadu. Z toho se 99 procent zrecykluje.
 
Společnost podle včerejšího vyjádření viceprezidenta Patrice Le Guyadera letos očekává pokles výroby asi o deset procent. Odhady zveřejněné na nedávné konferenci v Brně ale hovoří až o skoro dvojnásobku. Le Guyader čeká podobný vývoj i příští rok. Na vině je klesající poptávka po malých vozech v ČR i Evropě.
 
Výroba společnosti klesá od roku 2010. O rok dříve podnik firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën vyrobil rekordních 332.500 aut. Vloni to bylo 270.705 aut, letos se očekává produkce zhruba 215.000 kusů. Projevuje se to také na počtu zaměstnanců, ke konci listopadu odejde s odstupným z firmy celkem 344 lidí. Další propouštění se podle mluvčího nechystá ani v příštím roce.
 
zdroj: ČTK