Mít vlastní automobil je stále dražší, i řidičáky se zdražují

Náklady na vlastní automobil jsou dlouhodobě vysoké, ale v posledních letech se ještě zvyšují. A nejedná se pouze o cenu pořízení vozu, ale i jeho údržbu, servis, výměnu pneumatik, platby povinného ručení či havarijního pojištění. O nestabilní ceně pohonných hmot nemluvě. A posledním hřebíčkem je rostoucí cena autoškoly.

Cena pořízení vozu, servisu a všech potřebných dalších nákladů je dlouhodobě vysoká a v poslední době ještě více letí vzhůru. „To pouze posiluje zlaté pravidlo, které říká, že pokud najedete méně než 10 tisíc km ročně, pak se vám vlastnit automobil rozhodně nevyplatí,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing. Pokud bydlíte v Praze, Brně či jiném velkém městě, tak navíc musíte připočítat i další náklady za parkování. 

Cena autoškoly a pořízení řidičského oprávnění se aktuálně vyšplhala někde až k hranici 25 tisíc Kč. A provozovatelé autoškol se přitom netají, že by rádi viděli ceny ještě výše, a to blíže k úrovním, na kterých se pohybují v zemích na západ od nás.

„Zvyšování finanční náročnosti vlastnění vozu nahrává alternativním variantám dopravy, jako je masivnější využívání hromadné dopravy nebo třeba posilování pozice sdílených automobilů,“ říká Milan Beutl z Anytime carsharing a dodává: „U carsharingu všechny náklady platí provozovatel, uživateli stačí si auto pronajmout například na víkend nebo jenom na dvě hodiny při cestě na větší nákup, menší výlet či pouze na dvacet, třicet minut na cestu z práce, do práce, za kulturou či návštěvou.“